Kommentatorsfältens försvinnande...

Så har då även min lokaltidning den liberala tidningen VLT också stängt sitt kommentatorsfält. (Se motivering här). Inte en dag för tidigt om du frågar mig. Anonyma kommentatorsfält är nog en av de värsta uppfinningarna som gjorts. Och då är jag ändå en extrem förespråkare av det fria ordet.

Men alla människor som av någon anledning råkat på en kommentatorsfunktion på exempelvis media vet vad jag pratar om. Denna avgrundshets, rasism och misogyni som frodas på dessa fält är skrämmande. Det hetsas, det uppviglas, det ljugs och det påstås. Helt utom kontroll.

Jag vet inte hur många gånger jag läst en bra artikel för att sen sätta kaffet i vrångstrupen när man snubblat över några av de, ofta ganska hemska och råa, kommentarer som fått finnas.

Läste en rapport för några år sedan som visade på hur extremt få människor som faktiskt kommenterar artiklar. Oftast är det några få personer. Som skriver igen, igen och igen. Såklart under olika namn men oftast med samma "argument".

Jag ställer mig upp och gratulerar VLT till ett klokt beslut. Fri och öppen debatt ska värnas, men hat-träsk som omodererade kommentatorsfält måste bort. Allt för många gömmer sig bakom sina anonyma hat-konton och kidnappar yttrandefriheten. Jag tycker som så; bara för att du har rätt att tycka vad du vill, betyder det inte att du har rätt att skriva det överallt.


0 kommentarer: