Den nödvändiga insikten tack...

Nås av alarmerande nyheter på SVT om att världen håller på att missa 2-gradersmålet. Vår tids enskilt största utmaning. En utmaning som kräver åtgärder.

Det fungerar inte att fortsätta som vi gör nu. Det går inte att reducera problematiken till "besvärlig" och stoppa huvudet i sanden. Det krävs konkreta åtgärder och det nu.

Jag är glad att bo i en kommun som Västerås som har klubbat fast ett väldigt ambitiöst och vasst klimatprogram. Ett program som visar att man menar allvar och kommer göra vad man kan för att uppnå 2-gradersmålet.

Något som är oroväckande är dock retoriken från de borgerliga partierna. I drygt tre kommunfullmäktige på raken har man diskuterat hur man ska öka biltrafiken. Hur biltrafiken skall ges företräde i stadsrummen, hur biltrafiken behöver ännu mera vägar och mark i anspråk och hur miljövänligt det är att köpa BMWs stadsjeepar. 

Man gömmer sig bakom argument som "det är inte bilen det är fel på, det är drivmedlen". Det är dock bara semantik. För så länge 90 procent av alla fordon drivs på fossila bränslen som genererar väldigt stora klimatutsläpp så är det bilen det är fel på.

I en ideal värld skulle vi alla ha bilar som gick på luft och producerade vatten. Så ser det inte ut. Inte ännu i alla fall. Och fram till den dagen behöver vi möta dagens utmaningar. Då fungerar det inte att vilja ställa om och underlätta för en ökad biltrafik när det vi behöver göra är att försöka minska den. 

Det handlar inte om något ideologiskt motstånd till bil. Det handlar om en ekologisk nödvändighet i vår närtid. Vi måste arbeta hårdare med att få människor att välja mer klimatsmarta alternativ. Tåg. Buss. Cykel. 

Inte för att det är bekvämast. Utan för att vi på bekostnad av vårt klimat haft det bekvämt för länge och på fel sätt. 

Det kanske inte är den populäraste av insikterna. Men det är den nödvändiga.



1 kommentarer:

  1. Ett mycket bra inlägg.

    En sak som borde göras för att dem av oss som redan av olika skäl vill välja cykeln - även på vintern - är ju att få dem som utför snöröjningen att faktiskt sätta ner plogbladet i marken på cykel- och gångbanor. Här i Västerås sker inte detta, och cykelbanorna är direkt livsfarliga under en stor del av vintern.