Manegen är krattad. Dags för kongress

Nu är det dags. Det är dags för den socialdemokratiska partikongressen.
Många frågor ska behandlas. Många viktiga frågor. Intressegrupperna har jobbat stenhårt in i det sista för att försöka övertyga kongressombuden varför just deras ställning är den rätta.

Det är även dags för Stefan Löfven att bli vald "på riktigt". Hittills är han ju "bara" vald av partistyrelsen, nu ska han bli vald av en kongress.

Men det är mångt viktigare frågor än så som skall klaras av. 

Bland annat den så kallade 90-dagarsgarantin, som är lanserad av SSU. Den bygger på:
  • Efter 90 dagars arbetslöshet ska alla unga befinna sig i utbildning, praktik eller arbete. 
  • Jobb enligt ”Västeråsmodellen” med avtalsenlig lön på halvtid och studier på halvtid. 
  • Praktik hos privata eller offentliga arbetsgivare och studier på halvtid eller deltid.
  • Unga utan fullständiga gymnasiebetyg får tillgodogöra sig gymnasiekompetens med generös ersättning.
  • Gäller personer som har socialbidrag eller som får annan offentlig ersättning. Ersättningarna villkoras med att utbildningskontraktet fullföljs.
Det är ett väldigt bra förslag. Väldigt mycket mer vasst än partistyrelsens förslag. Nu ser det ut som SSU får gehör för sin linje, vilket är mycket glädjande. Personligen hoppas jag också på att delegationen från mitt egna distrikt, Västmanlandsdistriktet, går upp och yrkar ett rungande bifall till SSUs förslag. Det är för mig, viktig symbolpolitik att min egna delegation stödjer ett progressivt förslag. Dessutom förtjänar Gabriel Wikström, SSUs ordförande och tillika västeråsare den credden.

Sen har vi frågan om vinst i välfärden, miljön, ett nytt partiprogram och så vidare och så vidare.
Jag kommer de närmsta dagarna försöka blogga kontinuerligt med mina reflektioner från S-kongressen och dessa frågor.

Mina förväntningar såhär några timmar innan det börjar? Att vi ser ett modigt, progressivt socialdemokratiskt parti som drar ut linjalen och är självsäkra på vägen framåt. Inga mer urvattnade kompromisslösningar tack!

Spännande tider!

0 kommentarer: