Är det någon som är socialdemokrat?

Jag är socialdemokrat.
Jag är en socialdemokrat och jag är stolt över att vara det. Även nu.

Jag är en socialdemokrat för jag är övertygad över alla människors lika värde.
Alla människors rätt till trygghet och frihet och alla människors förmåga att uträtta stordåd.

Jag tror på en värld där det är människorna själva som skapar sin omvärld, inte en där omvärlden skapar människorna.
Inte en värld där en persons framgång och betydelse i samhället inte nödvändigtvis avgörs på bankkontot eller på storleken på personens föräldrars plånbok.
Inte en värld där cynism frodas och människor blir ställda mot varandra.

Det kan vara väldigt ensamt och ledsamt att vara en socialdemokrat.
När man som socialdemokrat ska stå till svars för andras misstag och fel.
När andra socialdemokrater levererat mindre genomtänkta idéer.

Det är inte sakfrågorna i sig som gör det ensamt och ledsamt, även om det är djupt beklagligt.
Det är det faktum att fokus flyttas från den faktiska politiken.
När man tvingas sitta och ta ansvar för någons okunskap om bidrag, eller oförmåga att tänka färdigt innan man talar istället för att ta debatten om hur vi bäst skapar morgondagens samhälle.

När människor är mer intresserade av skandaler än av politiken. När människor är mer intresserade av personer än ideer.

För det är ju som så att vi är många som är socialdemokrater.
En förkrossande majoritet av oss brinner extremt mycket för våra åsikter.
Vi vill stå till svars för våra åsikter, vi vill debattera dem, vi vill uttrycka dem.

Det värsta man kan göra mot oss är att inte låta oss prata om våra åsikter.
Det gör mig upprörd. Så pass upprörd så jag vill prata om våra åsikter ännu mera.
Jag blir arg när man inte pratar om vad vi tycker. Jag blir ledsen när man förminskar oss genom
att få oss att framstå som att vi enbart är skandaler, eller består av en person.

Och det är därför som jag stolt kan säga; jag är en socialdemokrat. Jag står upp för det.

Vi är så mycket mer än kvällspressens skandaler, mustascher och gamla gubbar i grå kostymer.
Jag kommer aldrig kuva mig eller be om ursäkt för den politik eller de idéer vi har.

Så låt oss prata om politiken. Vi vill inget hellre.

0 kommentarer: