Den ansvarslösa budgeten....

Idag presenterade Alliansen sin budget. Förrutom att överanvända ordet ansvar (jag klockade Anders Borg använda ordet en gång i minuten under sitt anförande) något enormt är det en tämligen deprimerande läsning.

Man hävdar med en dåres envishet att sänkt restaurangmoms är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som kommer reducera den skyhöga ungdomsarbetslösheten. Dock så verkar man inte lyssna till den samlade expertis som kritiserar förslaget och menar att det inte kommer resultera i några (om ens något) nyanställningar. Åtgärden riskerar inte ens att åstadkomma en prissänkning på maten då krögarna ser en möjlighet att öka sina marginaler.

I sann journalistisk anda så har jag frågat runt bland ett antal krögare i Västerås. Jag har ställt frågan om hur sänkt restaurangmoms skulle påverka dem och om man skulle utnyttja tillfället att anställa fler personer.

I enig konsenus har jag fått till svar att man skulle hellre tar en ökad marginal eller satsar på att köpa in produkter av högre kvalitet. Ingen krögare uppgav att man tänkte nyanställa eller sänka priset. En krögare sade till mig "-Det spelar ingen roll om momsen. Vi nyanställer när vi behöver. Oavsett moms eller konjuktur. En bra och framgångsrik restaurang är bra även i dåliga tider". Det får mig att fundera om detta verkligen är det bästa vi kunde spendera 5 miljarder kronor på. Svaret är nej.

En annan bedrövlig punkt är, citat Anders Borg (M), "den ordentliga infrastruktursatsningen" som regeringen gör varav 3,6 miljarder ska spenderas på järnvägsunderhåll under två år. Det låter jättemycket. Det är jättemycket.

Men det svenska järnvägsnätet är (om det undgått någon) i ett enormt behov av kärlek. Och inte bara kärlek, det behöver utbyggnad också. Något vi får se oss om i himlen efter. Det är klart man kan bli lite starstruck av att se siffrorna 3600000000 kr, men när man sätter in dem i ett sammanhang inser man rätt snabbt hur lite det är. Ett exempel; sträckan Fagersta-Ludvika är en järnvägssträcka i ett stort behov av upprurustning. Sträckan är 4 mil lång. Upprustningen beräknas kosta 400 000 000kr. Det skulle i så fall vara 11% av den total satsningen, något jag tror dalmasarna och västmanlänningarna kan glömma att man får. Möjligen 0,1% då, vilket skulle vara för lite. Med andra ord skulle det vara som att försöka släcka en eld med bensin. Och som sagt, det är 4 mil. Sverige har 1200 mil järnväg.

En tredje extremt upprörande fråga är hur regeringen helt uppenbart ger upp ambitionerna på att ta ansvar för miljöfrågorna. Det är skrämmande och fegt. Faktiskt inte alls att ta ansvar.
Sverige ska inte minska sina utsläpp för att andra länder ska kunna gör dem istället. Det finns en jord, som vi alla delar. Då funkar inte "men i vårt land har vi"-tänk angående klimatet och miljön.
Uppdatering 20:10. Denna uppgift visade sig vara felaktig. Man ska inte sälja ut utsläppsrätterna. Tur det.

0 kommentarer: