Facket har dött, länge leve facket! (eller: Nya tider, nytt ledarskap)

Sitter på ett skumpigt tåg mot Uppsala för att hålla en skyddsombudsutbildning.
Möjligen en av de sista skyddsombudsutbildningarna som hålls i detta förbund. För snart finns
inte SKTF längre. Dock likt fågel fenix kommer vi återuppstå på en gång, under ett nytt flagg,
och även under nytt ledarskap. Facket är dött, länge leve facket liksom...

Eva Nordmark, vår avgående förbundsordförande lämnar förbundet för att ta sig an ordförandeskapet
i TCO, vilket bara det är enormt spännande. Men vad händer med förbundet? Eva var ju en så
karismatisk ledare. Mitt svar till den oroliga är -Lugn! Förbundet är fyllt av exemplariska
och karismatiska ledare. Vår näste förbundsordförande kommer vara minst lika bra som Eva.

Och till min stora glädje såg jag idag att Göteborgsavdelningen nominerat Annika Strandhäll,
idag 2:e vice ordförande i förbundsstyrelsen och tillika vice ordförande i göteborgsavdelningen, till
att bli förbundets nya ordförande. Och jag kan inte mer än hålla med och känna glädje.
Nu är ingen vald ännu, och i slutändan är det det extrainsatta förbundsmötet som kommer välja
vem det blir, men med Annika vid rodret skulle jag vara extremt nöjd. En karismatisk,
enormt kompetent och duktig ledare. En person som inspirerar och får en vilja ta mer ansvar,
driva sig lite längre och som ingjuter stolthet i en.

Jag har förmånen att få jobba tillsammans med Annika i SKTFs rådsgrupp för en ny facklig politisk
position, och jag måste säga det; den energi och den glädje som Annika tillför är svår att beskriva.

Så, jag sluter bakom de goá göteborgarna och säger; Annika Strandhäll som förbundsordförande!

Jonas Cronert
Vice ordförande Västeråsavdelningen (tillika mass-tyckare av rang).

0 kommentarer: