Förändring och förnyelse...

Jag är med i SKTFs rådsgrupp för en ny facklig politisk position. Ja, jag vet, namnet är rätt dammigt, men innehållet i den är högst aktuell, intressant och hur viktigt som helst. Just nu så lyssnar jag på intressanta reflektioner från vårt studerandeförbund Tria och ifrån TCOs förändringsprojekt "FacketFörändras.nu".

Man blir smärtsamt påmind om hur viktigt det är att dagens fackförbund inser att tider förändras, och att medlemmar och potentiella dito krav och förväntningar likaså.

Idag har vi pratat mycket om dagens generation, om hur just man är de "Individualistiska kollektivisterna", jag har skrivit lite om detta när jag gjorde min politiska reflektion över valresultatet här på bloggen. Men att man idag är mer medveten i sina val och sina inköp än någonsin. Dagens människor är mindre lojala, om man nu kan använda det uttrycket, mot företag och organisationer än någonsin. Man röstar inte längre utav tradition, eller köper samma märke för att man alltid gjort det. Det är en ständig utvärdering och reflektion över vad som erbjuds och vad som just nu är bäst för just mig.

Detta är en smärtsam upplevelse, inte bara för oss som fackförbund, utan även för många organisationer (politiska partier till exempel).

Ett mycket talande citat fick jag levererat för mig idag, det var en undersökning hos personer mellan 20-35 om vilka man röstat på. Undersökningen gick lite trögt och ingen ville riktigt berätta, till slut så ställde då undersökaren en direkt fråga till en av deltagarna "-Men du, du är ju Moderat, det vet jag" och personen i fråga blev väldigt upprörd och svarade "- Jag är inte moderat! Jag röstade på Moderaterna"....

Detta tycker jag är väldigt talande för hur det funkar idag. Man gör sina val utifrån vad som är bäst för just mig, just nu. Detta måste vi, som fackförbund, inse och möta.

Vi kan inte leva på gamla traditioner eller gamla "lojalitetspakter". Vi måste våga vara aktuell och beröra, vi måste ta kommando och vara pro-aktiva och vi måste alltid ställa oss frågan "Är vi verkligen relevanta, och är vi trovärdiga i det vi säger".

Vi måste bli bättre på att förklara varför vi finns, vad vi gör och för vem vi gör det. Det handlar inte om att vi ska uppfinna en bättre produkt, det handlar om att vi måste mycket bättre på att förklara vad som gör just det vi gör som extremt bra för individen. Vi måste alltså kunna kommunicera facket för individen, istället för att bara köra den gamla "Kollektivet ger styrka"....vilket det gör, men blir väldigt ogreppbart för en individ, när man ställer frågan "Jaja, men varför ska JAG vara med i facket?"

0 kommentarer: