Cynikern kontra den naiva....

Var på en nätverksträff igår, där pratade vi om hur man nätverkar och makten det kan innebära. Problemet är bara att själva resonemanget gjorde mig fruktansvärt illamående och provocerad. Personen som stod och "undervisade" oss i minglandets konst förde nog det mest cyniska resonemang jag någonsin stött på. Enligt honom så är alla kontakter och människor man knyter till sig en potentiell kund, kan göra någon tjänst för mig eller på något annat vis gynna mig.

Jag måste vara väldigt naiv eller en hopplös idealist, för i min värld skapar jag nya intressen på grund av att jag är nyfiken på andra människor och tycker om dessa. Jag är en hemskt dålig nätverkare om man spinner vidare på "föreläsarens" spår då jag varken ser mina vänner och kontakter som en guldgruva som bara väntar på att utnyttjas av mig, jag kategoriserar inte in de i A,B eller C listor som baseras på vad mina kontakter kan ge mig eller vilket värde de tillför.

Gårdagens sjukaste citat: "Alla känner någon av vikt i sitt kontaktnät, räkna inte ens bort din dementa 83-åriga farmor på hemmet, hon kanske har en vårdare som är gift med någon kontakt som kan vara värdefull..."

Skulle kunna orera vidare i timmar men nöjer mig här och konstaterar att människors värde är olika för olika personer. Personligen hoppas jag på en värld där alla människor värderas lika högt för de personer de är, inte positioner de innehar.

1 kommentarer:

  1. Anonym sa...:

    Hej och tack för senast Jonas!
    Delar din människosyn och tycker att det var synd att det blev fel fokus igår. Samtidigt fick det ju oss att diskutera vår definition av både nätverk och människosyn, vilket är bra. Det vi borde pratat mera om är fackets outnyttjade roll som ett stort och starkt nätverk. 160000 personer som samlas kring en gemensam idé och som även kan hjälpa oss som enskilda individer att utvecklas och komma vidare. Det ska vi jobba för att framhäva mer framöver!
    Allt gott - vi ses!
    Veronica