A-kassan och Moderaterna

Idag gjorde Tobias Tobé (M) ett utspel om A-kassan i Ekot. Man vill reformera a-kassans så kallade arbetsvillkor. Moderaterna föreslår att en arbetslös som kan visa att den det senaste halvåret haft en snittlön på någonstans mellan 8 000 och 10 000 kronor, även om tjänsten bara är på 25 procent, ska ha rätt till a-kassa.

Det låter ju bra så här vid första anblicken. Har ännu inte sett något förslag och större utveckling kring det så jag kan inte kommentera det något djupare.

Dock som den glädjespridare jag är känns det angeläget om att komma ihåg vad mer man från moderaterna har "reformerat" i a-kassan:


2007- Höjd avgift. Avgiften ville man skulle spegla hur stor arbetslösheten är i branschen. Detta gav stora skillnader i avgifter. En akademiker kan ha 90kr/mån i a-kasseavgift och en restauranganställd 440kr/mån. Man tog dessutom bort avdragsrätten på deklarationen för a-kassan.
- Man höjde kravet på arbetade timmar (som man nu vill göra om) från 70h/mån till 80h/mån.
- Man slopade studerandevillkoret vilket gör att studerande inte kan kvalificera sig till a-kassa.
- Sänkt dagersättning. Från 730kr till 680kr de första 100 dagarna.
- Sänkt ersättningsnivå. Ersättningsnivån sänks stegvis, första dagarna 80 % av högst 18 700 kr, efter 200 dagar 70 % och efter 300 dagar 65 %.
- Kortare perioder. Ersättningsperioden begränsas till 300 dagar.
- Sökkrav oavsett var du bor. Geografisk och yrkesmässig begränsning av arbetssökandet de första 100 dagarna togs bort. Den som är arbetslös måste söka alla tillgängliga jobb i hela Sverige.
- Färre a-kassedagar. Även dagar man är i ett arbetsmarknadspolitisk åtgärd eller aktivitetsstöd räknas.

2008

- Kortare ersättningstid för deltid. Ersättningsrätten för deltidsarbetslösa begränsdes. Högst 75 ersättningsdagar/period. Gäller alla anställningsformer, även timanställningar. Innebär att det i vissa fall kan vara bättre att vara helt arbetslös än ta ett deltidsarbete.
- Fler karensdagar. Antalet karensdagar ökade från 5 dagar till 7 dagar.


Så. Förlåt mig om jag inte direkt jublar och springer till moderaterna när de kallar till blocköverskridande överläggningar om a-kassan. Man har liksom inte många förtroendepoäng hos mig där.

1 kommentarer:

  1. Johanna sa...:

    Hej! Kom på bara så där att jag ju borde länka till din blogg, det är nämligen de som finns i min länklista som jag läser. Simple as that :).