Länge leve framtiden...

Det var ett Sverige som vaknade upp till stora rubriker om att en liten flicka har kommit till världen. Ingen vanlig flicka, utan en liten flicka som råkade bli född av en annan flicka, som råkade bli född av en annan flicka som var gift med man som var släkt med en man osv osv....jag pratar självklart om den lilla prinsessan som kom till världen.

(Hur blir det där? Blir hon också kronprinsessa? Kan man ha flera kronprinsessor samtidigt? Rörigt.)

Vill klarlägga att jag inte är någon monarkist. Jag tror inte att celebrera ett feodalt system. Jag är en demokrat som är fullkomligt övertygad om att folket ska välja och styra sin statschef.

Min högst genuina förhoppning är att den nu nyfödda prinsessan ska få slippa just vara prinsessa, få slippa bli berövad sin möjlighet att själv få forma sitt liv och leverne.

I Sverige är det rätt så udda. Vår statschef och dess familj blir liksom undantagna den grundlag och konstitution som råder. 2 kapitlet i grundlagen "Grundläggande fri- och rättigheter" verkar inte gälla för statschefen.

Inte heller får statschefen resa vart den vill, göra vad den vill eller tycka vad den vill.
Men det mest upprörande är nog att, den för övriga samhället så livsviktiga, devisen "lika inför lagen" gäller inte heller.

Tycker vi ska fira den nyfödda prinsessan och år 2012 med att släppa henne fri. Låt oss få ta plats bland de länder som inte har feodala rester kvar i sitt statsskick.
Monarki är inte framtidsmelodin.

Det var egentligen inte det jag tänkte skriva om idag, hade tänkt att skriva om Socialdemokraternas skjuts i opinionen, Stefan Löfven och det nya lag han ställer upp med. Känns som det förtjänar en egen tråd.

0 kommentarer: